Έτος:  2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000

< Επιστροφή
23-07-2012
Θερινό Σχολείο 2012
με θέμα την Ακαδημία του Πλάτωνα
από το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού


Συμμετέχουν φοιτητές απ’ όλο τον κόσμο
και επιφανείς Έλληνες και ξένοι εισηγητές

Το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού διοργανώνει στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» το Θερινό Σχολείο 2012 με θέμα «Η Ακαδημία του Πλάτωνα: μια πύλη για την εφαρμοσμένη φιλοσοφία στις επιστήμες» – "Plato's Academy: a gateway for applied philosophy in sciences".

Το Θερινό Σχολείο διοργανώνεται στο πλαίσιο ενός ευρύτερου προγράμματος που αφορά την Ακαδημία Πλάτωνος και τη σημασία της φιλοσοφίας στο σύγχρονο κόσμο, με τον τίτλο «Ακαδημία Πλάτωνος – Δράσεις για τον Πολιτισμό και την Εκπαίδευση». Το πρόγραμμα αυτό υλοποιείται από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού και την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία ΑΜΚΕ της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Κοινωφελούς Ιδρύματος «Α. Ωνάσης», με την υποστήριξη και συμμετοχή του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού και χρηματοδοτείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ, από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και από εθνικούς πόρους.

Το Θερινό Σχολείο του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού, που θα διεξαχθεί 3 συνεχή έτη (2012, 2013, 2014), διαρκεί 15 μέρες και έχει στόχο να εξετάσει την επίδραση κυρίως της πλατωνικής φιλοσοφίας πάνω σε επίκαιρα θέματα που αφορούν την επιστήμη και την τεχνολογία. Απευθύνεται σε μεταπτυχιακούς φοιτητές και ερευνητές από όλο τον κόσμο οι οποίοι ενδιαφέρονται να διερευνήσουν τη σχέση ανάμεσα στην εφαρμοσμένη έρευνα και τις βασικές αρχές που τη διέπουν, καθώς και τις διαδρομές μέσα από τις οποίες η έρευνα επιδρά και, σε μερικές περιπτώσεις, ανατρέπει τις αρχές αυτές.

Στο φετινό Θερινό Σχολείο, που ξεκίνησε στις 16 Ιουλίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 29 Ιουλίου, συμμετέχουν 20 φοιτητές-διδάκτορες που προέρχονται από 13 χώρες και καλύπτουν μεγάλο εύρος επιστημονικών πεδίων, όπως Φιλοσοφία, Φιλοσοφία του Δικαίου, Ηθική στη Γλωσσολογία, Επιστημολογία, αλλά και Βιολογία, Ηλεκτρομηχανολογία κ.λπ. Διοργανώνεται στον «Ελληνικό Κόσμο»  καθημερινά, ώρες 10:00-14:00, ενώ κάποια απογεύματα διεξάγονται εργαστήρια.

Οι φοιτητές επιλέχθηκαν μετά από ανοιχτή πρόσκληση που δημοσιεύτηκε στο Διαδίκτυο και κοινοποιήθηκε μέσω των δικτύων αριστείας του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού, των συνεργαζόμενων φορέων, καθώς και των ελληνικών πρεσβειών, στα σημαντικότερα ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα του εξωτερικού. Η δύσκολη επιλογή έγινε μεταξύ 95 ατόμων από συνολικά 18 χώρες.

Οι θεματικοί άξονες πάνω στους οποίους κινείται το Θερινό Σχολείο τη φετινή χρονιά είναι:
  • Αρχαία Φιλοσοφία
  • Ηθική
  • Φιλοσοφία Επιστήμης
  • Αναπαράσταση (Απεικόνιση)

Οι εισηγητές και υπεύθυνοι εργαστηρίων είναι Έλληνες και ξένοι ακαδημαϊκοί και επιστήμονες υψηλότατου επιπέδου, όπως οι: Θεόδωρος Αραμπατζής, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αντώνης Χατζημωϋσής, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Φωτεινή Ζήκα, Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών, Κατερίνα Μπαντινάκη, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Alexander Bird, Πανεπιστήμιο Bristol, Φιλήμων Παιονίδης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Ελένη Φιλιππάκη, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Βάσω Κιντή, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Σταυρούλα Τσινόρεμα, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Γιάννης Στεφάνου, Πανεπιστήμιο Αθηνών, John Hyman, Πανεπιστήμιο Οξφόρδης, Σπυρίδων Ράγκος, Πανεπιστήμιο Πατρών, Παύλος Κόντος, Πανεπιστήμιο Πατρών, Richard McKirahan, Κολέγιο Pomona (ΗΠΑ), Παύλος Καλιγγάς, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Στάθης Ψύλλος, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Στέλιος Βιρβιδάκης, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Απόστολος Δοξιάδης, συγγραφέας, Χλόη Μπάλα, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Γιώργος Γιαννούλης-Γιαννουλόπουλος, Αθανάσιος Σίδερης, Γιάννης Αρβανίτης, και ο βοηθός εργαστηρίου Γαβριήλ Γκούρδογλου, Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού.

Προκειμένου να καλυφθεί το σύνολο των ειδικών θεμάτων και γνωστικών αντικειμένων, το πρόγραμμα περιλαμβάνει 32 ώρες διαλέξεων, 16 ώρες ειδικών επιστημονικών εργαστηρίων και 3 επισκέψεις σε χώρους ιστορικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, όπου πραγματοποιούνται συγκεκριμένες δραστηριότητες που σχετίζονται με το πρόγραμμα. Την Κυριακή 22 Ιουλίου και ώρα 12:30 θα πραγματοποιηθεί επίσκεψη και στον χώρο της Ακαδημίας Πλάτωνος.


Λίγα λόγια για το θεσμό του Θερινού Σχολείου από το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού

Η Ακαδημία του Πλάτωνα σηματοδοτεί μια αντίληψη ευρύτερης ενασχόλησης της φιλοσοφίας με θέματα οργάνωσης της κοινωνίας, της οικονομίας και της παραγωγικής διαδικασίας. Ο στοχασμός του Πλάτωνα και των μαθητών του, και κυρίως του Αριστοτέλη, αποτέλεσε ένα βασικό στοιχείο συγκρότησης των σύγχρονων επιστημονικών πεδίων. Η πορεία της εφαρμοσμένης έρευνας σε διάφορους τομείς συνδέθηκε, ανατροφοδότησε και συνεχίζει να ανατροφοδοτεί ανελλιπώς το φιλοσοφικό στοχασμό. Από την Κβαντομηχανική και τη θεωρία του χάους στη Φυσική έως τη θεωρία της αξίας στην Οικονομία, και από τη Βιοτεχνολογία έως την Αστροφυσική, η εφαρμοσμένη έρευνα τρέφεται από τις βασικές ιδέες του φιλοσοφικού στοχασμού και τον ανατροφοδοτεί με τις προκλήσεις των σύγχρονων αποτελεσμάτων της.

Το Θερινό Σχολείο της φιλοσοφίας και της εφαρμοσμένης έρευνας του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού επιχειρεί κάτι ιδιαίτερα καινοτόμο: να προσελκύσει νέους επιστήμονες υψηλού επιπέδου από όλο τον κόσμο διάφορων ειδικοτήτων, από τεχνολογικές και θεωρητικές κατευθύνσεις, πρόθυμους να διερευνήσουν τη σχέση της εφαρμοσμένης έρευνας με τις βασικές αρχές που την καθοδηγούν και τον τρόπο που αυτή ανατροφοδοτεί και ενίοτε ανατρέπει τις αρχές αυτές.

Στο πλαίσιο του Θερινού Σχολείου συνδέεται η φιλοσοφία με την εφαρμοσμένη έρευνα σε διάφορους τομείς, με έμφαση στους τομείς των θετικών επιστημών και ιδιαίτερα της επιστήμης της οργάνωσης και της παροχής ψηφιακής πληροφορίας. Εξετάζονται και παρουσιάζονται ζητήματα πρακτικά όσο και μεθοδολογικά, με αναφορά στις βασικές αρχές της φιλοσοφίας και στην πολυεπιστημονική προσέγγιση της παραγωγικής διαδικασίας, τα ηθικά θέματα που εγείρει η εφαρμογή των αποτελεσμάτων της έρευνας καθώς και οι ανατροπές που αυτά προκαλούν στο φιλοσοφικό σύστημα που τα παράγει.

Το Θερινό Σχολείο αποσκοπεί:
  •  στην υποστήριξη της έρευνας, στην ανάπτυξη της γνώσης και καινοτόμων ιδεών ως παραμέτρων της κοινωνικής και οικονομικής προόδου
  • στην ανάπτυξη δικτύων συνεργασίας ανάμεσα σε ελληνικά και ξένα εκπαιδευτικά ιδρύματα (κλασικά λύκεια που λειτουργούν σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, σχολεία στην Αμερική, στην Αυστραλία και στην Ασία), καθώς και ανάμεσα σε ερευνητές και ερευνητικά ιδρύματα
  • στην αξιοποίηση μιας ιστορικής περιοχής και της πολιτιστικής κληρονομιάς ως αφετηρίας, «εργαλείου», «μονοπατιού» στην προσέγγιση της γνώσης και των εναλλακτικών τρόπων μάθησης
  • στην ανάπτυξη της γνώσης ως μέσου επαγγελματικής αυτοπραγμάτωσης.
Το Θερινό Σχολείο οργανώνεται με διαφοροποιημένο πρόγραμμα ανά έτος, ώστε να εξελίσσεται η θεματική σύμφωνα με τα αποτελέσματα του προηγούμενου έτους, και με την προοπτική της καθιέρωσής του ως σημαντικού ετήσιου ακαδημαϊκού θεσμού.

Το Θερινό Σχολείο έχει επίσης διασυνδεθεί με το δίκτυο Θερινών Σχολείων του Ευρωπαϊκού Δικτύου Αριστείας Εικονικών Μουσείων V-MUST που υποστηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στο οποίο συμμετέχει το ΄Ιδρυμα Μείζονος Ελληνισμού.


Περισσότερα στοιχεία για το Θερινό Σχολείο στον κόμβο:
http://summerschool.fhw.gr/plato
/

Λίγα λόγια για το έργο «Ακαδημία Πλάτωνος – Δράσεις για τον Πολιτισμό και την Εκπαίδευση»
Το γενικότερο έργο «Ακαδημία Πλάτωνος – Δράσεις για τον Πολιτισμό και την Εκπαίδευση», στο πλαίσιο του οποίου διοργανώνεται το Θερινό Σχολείο, περιλαμβάνει σειρά σημαντικών δράσεων που υλοποιούνται από το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού,  και το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπως:
http://plato.academia.gr/dialogoi/index.html την ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εργαστηρίων στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

τη δημιουργία ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού
καθώς και διαδραστικών εφαρμογών για μαθητές και εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και για το ευρύ κοινό, σχετικά με την ιστορία της φιλοσοφίας και τη σημασία της

τη δημιουργία ψηφιακού αποθετηρίου –με ψηφιακό υλικό για τον Πλάτωνα– ερευνητικών εργασιών, διατριβών, βιβλιογραφίας, αρθρογραφίας, επιλεγμένης και σχολιασμένης δικτυογραφίας, για τη σύνδεση με άλλα αποθετήρια και βάσεις πανεπιστημίων και ερευνητικών ιδρυμάτων κ.λπ.

τη δημιουργία ενός ψηφιακού ηλεκτρονικού πλοηγού για κινητά τηλέφωνα με σκοπό την αυτόματη ξενάγηση στην Αθήνα, ο οποίος θα είναι εστιασμένος στην Ακαδημία Πλάτωνος, αλλά και σε μνημεία και διαδρομές που σχετίζονται με τα ίχνη της φιλοσοφίας και την ιστορία της στον ιστό της πόλης

τη δημιουργία ψηφιακού πολιτιστικού μουσείου
στην Ακαδημία Πλάτωνος σε συνεργασία με το Δήμο Αθηναίων και το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, με θέμα την ακαδημία και τη φιλοσοφία.





Η Πράξη «ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ – ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ΙΔΕΩΝ» υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους (ΕΣΠΑ 2007-2013).


copyright © ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ