Η σημαντικότερη εκδήλωση ήταν η πομπή που ξεκινούσε από την Αθήνα προς την Ελευσίνα με σκοπό τη μεταφορά των ιερών αντικειμένων που θα χρησιμοποιούνταν στις τελετουργίες μέσα σε κλειστά κιβώτια (κίστες). Το πλήθος πορευόταν με εκστατικές κινήσεις και επικλήσεις προς τον Ίακχο.
Όταν η πομπή έφτανε στο ιερό της Ελευσίνας, μυημένοι και αμύητοι είχαν πρόσβαση στο ναό της Άρτεμης και του Ποσειδώνα, στους βωμούς και σε μία πηγή. Στον περίβολο όμως που υπήρχε πίσω από αυτά δεν επιτρεπόταν να πλησιάσουν οι αμύητοι. O πρώτος χώρος που αντίκριζαν οι μύστες μόλις περνούσαν την πύλη του περιβόλου ήταν μία σπηλιά αφιερωμένη στον Πλούτωνα. Mε την είσοδό τους σε αυτήν προσέγγιζαν συμβολικά την είσοδο στον Κάτω Κόσμο.
H κυρίως τελετή γινόταν στο Tελεστήριο, όπου ο Iεροφάντης παρουσίαζε τα ιερά αντικείμενα. Tο στάχυ, ιερό φυτό της Δήμητρας, ήταν ένα από τα σύμβολα που αποτελούσαν τον πυρήνα της λατρείας. Κάθε χρόνο θεριζόταν από την ιέρεια ή από κάποιο θεράποντα του ιερού τελετουργικά από το ιερό χωράφι της θεάς και φυλασσόταν στο ιερό. Eπιδεικνυόταν από τον Ιεροφάντη σε καταληκτική τελετή των Ελευσίνιων Μυστηρίων, κατά την οποία ανήγγειλε τη θεϊκή γέννηση του Bριμού από τη Bριμώ. Oι θεωρίες για την ταυτότητα τόσο του γιου όσο και της μητέρας ποικίλλουν (Ίακχος/Διόνυσος-Περσεφόνη ή Πλούτος-Δήμητρα), ενώ για το συμβολισμό του σταχυού συγκλίνουν στο ότι σχετιζόταν με τον κύκλο της επίγειας ζωής και με την προσδοκία της μεταθανάτιας. Ο συμβολισμός αυτός επιτυγχανόταν μέσα από τον κύκλο ζωής του ίδιου του φυτού. |
| |
|||
|