Ο ρυθμός που επικράτησε κατά το τελευταίο τέταρτο του 5ου και το α' τρίτο του 4ου αιώνα π.Χ. αποκαλείται συνήθως "πλούσιος" ή "στολισμένος", γιατί πραγματικά, σε σχέση με το παρελθόν της αττικής αγγειογραφίας, είναι ιδιαίτερα φορτωμένος με στολίδια. Πολλαπλασιάζονται οι συνθέσεις με πολλά επίπεδα. Η απεικόνιση μελών σε προοπτική σύντμηση, οι τριών τετάρτων και οι κατ' ενώπιον μορφές, χωρίς να είναι πολύ συχνές, δεν αποτελούν πια πρόβλημα για τους αγγειογράφους. Γίνεται χρήση φωτοσκίασης και προσπάθεια να βελτιωθεί η χρωματική εντύπωση των αγγείων, με τη χρήση επίθετων χρωμάτων (λευκού, κίτρινου, πορφυρού και κυανού) και μερικές φορές με την επιχρύσωση των ανάγλυφων λεπτομερειών. Kαμπύλες διαγράφουν τις πτυχώσεις των ενδυμάτων προσδίδοντας μία αίσθηση διαφάνειας, ανάλογη μ' αυτή που διακρίνει τα θωράκια του ναού της Νίκης στην Ακρόπολη, ενώ η χαλαρότητα των στάσεων μοιάζει ν' ακολουθεί πρότυπα από τα αετώματα του Παρθενώνα.
Ο χαρακτηριστικότερος εκπρόσωπος της νέας τάσης είναι ο ζωγράφος του Μειδίου. Οι μορφές του είναι γεμάτες χάρη, συχνά σε χορευτικές στάσεις και με εκφράσεις που ποικίλλουν από την τρυφερότητα ως τη μελαγχολία. Η γενική ατμόσφαιρα των σκηνών που ζωγραφίζει είναι χαμηλών τόνων. Αποφεύγει τη δραματικότητα και απομακρύνεται από τα κλασικά πρότυπα της προηγούμενης γενιάς. Τα ενδύματα στις αγγειογραφίες του είναι πάντα πολύ προσεκτικά σχεδιασμένα, στολισμένα με φυτικά μοτίβα ή άστρα. Οι συνθέσεις του είναι ισορροπημένες και κατορθώνουν να "ελαφρύνουν" αγγεία δύσκολα στη διακόσμηση, όπως οι υδρίες.
|
|
|
| εισαγωγή |
τέχνες |
γράμματα |
εκπαίδευση |
θρησκεία |
|
Κλασική Εποχή |
Σημείωση: |
Επιλέγοντας τις εικόνες μπορείτε να δείτε αυτές σε μεγέθυνση, καθώς και τις επεξηγήσεις τους.
Οι υπογραμμισμένες παραπομπές (links) οδηγούν σε σχετικά με αυτές κείμενα, ενώ οι μη υπογραμμισμένες αποτελούν επεξηγηματικό γλωσσάρι.
|
|