Η τεχνική του λευκού εδάφους ήταν ήδη γνωστή από την Ύστερη Αρχαϊκή περίοδο και πιθανόν να προήλθε από τη μελανόμορφη τεχνική ή από τη μίμηση της μεγάλης ζωγραφικής, ενώ έχει διατυπωθεί ακόμη και η άποψη πως σχετίζεται με τη ζωγραφική σε εξωτικά υλικά, όπως τα αυγά στρουθοκαμήλου και το ελεφαντόδοντο. Από νωρίς συνδέθηκε κυρίως με τις
ληκύθους, αλλά χρησιμοποιήθηκε επίσης σε
οινοχόες,
κύλικες,
πυξίδες και
αλάβαστρα.
Η παραγωγή κυλίκων με το εσωτερικό τους διακοσμημένο στην τεχνική του λευκού εδάφους συγκεντρώνεται κυρίως μεταξύ |
Οι λευκές λύκηθοι ήταν η πιο συνηθισμένη προσφορά στις κλασικές ταφές. Η παρουσία τους συνδέεται με τη χρήση του λαδιού που φυλασσόταν σ' αυτές και που ήταν απαραίτητο κατά τη διεξαγωγή των ταφικών τελετών.
Συχνά υπήρχε ένας εσωτερικός μικρότερος χώρος για το λάδι, ώστε να μην είναι αναγκαίο να γεμίσει κανείς ολόκληρο το αγγείο και να γίνεται οικονομία στην προσφορά πολύτιμου λαδιού στον τάφο. Στα πρώτα δείγματα η εκτέλεση του σχεδίου γινόταν με σκιαγραφία, ακολουθώντας τα πρότυπα της μελανόμορφης τεχνικής. Στο |
Eκτός από τις μυθολογικές παραστάσεις και αυτές της καθημερινής ζωής, υπάρχουν δύο κατηγορίες στις οποίες μπορούν να υποδιαιρεθούν οι σκηνές που κοσμούν τις ληκύθους. Aυτές όπου απεικονίζεται αλληγορικά ο Θάνατος με τη μορφή του Χάροντα, του Ερμή, του Θανάτου και του Ύπνου, και εκείνες στις οποίες εικονίζονται ανθρώπινες μορφές που συνδέονται άμεσα με τις τελετές ταφής και τη φροντίδα των τάφων.
Πριν από τα μέσα του αιώνα ξεχωρίζουν ο ζωγράφος του Sabouroff και ο ζωγράφος του Τύμβου. Ακολουθεί ο ζωγράφος του Αχιλλέα με εξαιρετικά σχέδια και θέματα που μόνο έμμεσα σχετίζονται με τον τάφο. Γι' αυτό εξάλλου δε θα πρέπει να αποκλείσουμε τη μη ταφική χρήση ορισμένων ληκύθων. Προς το τέλος του αιώνα ξεχωρίζει η
Οι λευκές λύκηθοι δε γνώρισαν τη διάδοση της ερυθρόμορφης κεραμικής. Εκτός Aττικής τις συναντάμε κυρίως στην Εύβοια, τη Μακεδονία και λιγότερο στην Ιταλία.
| |
|||
|